Filed under: Allmänt, debatt, Familj, Kändisar, nyheter, personligt, samhälle
Då jag surfade runt för att hitta en länk till en grej som jag tänkte skriva om senare så hittade jag en artikel om Elton John och hans man. De har blivit föräldrar till en jättesöt liten pojke. Så långt väl. Tycker jag. Jag tycker att det är fånigt att dölja omslaget för att barnet har två pappor.
Men jag får lite ont i magen av en sak faktiskt. Elton John är 64 år. Hans man är iofs ‘bara’ 48. Det är inte ok. Föräldraskap har inte med sexualitet att göra så till vida att ett homosexuellt par skulle vara sämre föräldrar än ett hetropar (fast förvisso kan alltid diskussionen föras kring lämpligheten med att skaffa barn som man redan från början vet ska flytta fram och tillbaka mellan två hem vilket i de flesta fall annars är ett andrahandsalternativ då man inte längre kan vara tillsammans men vanligt då två homopar skaffar barn ihop). Dock tycker jag att det inte är att ta ansvar att ‘skaffa’ barn som kanske inte kommer att få ha sina föräldrar med sig genom hela barndomen ens. Det räcker med att den ena föräldern är 64 (som i detta fallet). Naturligvis gäller det även för hetrosexuella. Jag tycker att Elton John är för gammal för att bli pappa. Surrogat eller ej. Undrar hur man tänker då man väljer att göra som de gjort..
Nä usch! Det känns lite som att barn blir som en handelsvara. Något man skaffar då man själv skaffar då det passar. Lite som ett husdjur. Och det har som sagt inte med homosexualitet att göra.
Nu får jag säkert mothugg. Jag kan ta det 😉
..och det är en väldigt söt bebis de fått 🙂
12 kommentarer so far
Lämna en kommentar


Måste ju hugga bara för huggandets skull 😉 Nä!
Kommentar av Trebarnsmamman 28 januari 2011 @ 10:43Jag håller med dig i frågan om ålder. Rent generellt tycker jag man skall orka med att ha barn…och jag skulle då inte orka nattvak när jag var nästan 70 år gammal! Tycker det räcker att var 30+ 😉
Å andra sidan var en av de mest omtänksamma och engagerade pappor jag någonsin mött äldre, han var 71 år när barnet föddes. Så det beror no också lite på tid, ork och vad man vill göra med sin ålderdom. Men när barn blir en statussymbol som bekräftar föräldrarnas kärlek då kan man fråga sig varför.
Jag tycker att ett heteropar passar bättre som föräldrar eftersom de bägge har biologisk anknytning till barnet. Hoppas jag får tycka det eftersom jag inte är politiskt korrekt…
Kommentar av Bo 28 januari 2011 @ 11:25Trebarnsmamman: Jo men visst. Jag tvivlar inte på förmågan till föräldraskap på det sättet. De positiva personliga egenskaper man har har man ju kvar som äldre också. Det är mer att jag tycker att det är oansvarigt att sätta individer till världen som är helt beroende av en då man är så gammal. Man skapar helt enkelt inte de bästa förutsättningarna. Visst; vad som helst kan hända men vissa saker kan man kontrollera. Det är väl lite av det egoistiska inslaget jag har synpunkter på 😉 Men vi verkar vara ganska överens 🙂
Bo: Jag är inte ute efter att vara politiskt korrekt här. Föräldraskap har inte med sexualitet att göra. Det där med biologisk anknytning kan man ju ha en jättdiskussion om vilket jag inte var ute efter här, men har du tänkt på adoption och liknande? Är det inte lite tunnelsynt att lägga så myclet betydelse i biologi? Du får naturligtvis tycka vad du vill men om du funderar på det lite till så tror jag att även du kommer att komma fram till att det inte är riktigt så enkelt som att man kan reducera frågan till betydelse av biologisk anknytning. Man kan ha åsikter om huruvida homosexuella ska ‘få skaffa’ barn osv men att blanda ihop det med biologisk anknytning tycker jag är konstigt. De kan ju vara biologisk förälder fast de är homosexuella eller hur?
Sedan måste jag tillägga en sak. Jag tycker att om man funderar på frågor som denna en liten stund och försöker ta hänsyn till de flesta trådarna i nystanet, så hamnar man för det mesta i det ‘politiskt korrekta’ facket. Vare sig man vill eller inte. Jag kan inte se något egenvärde i att INTE vara politiskt korrekt. Jag skiter i vilket. Jag tycker det jag tycker.
Kommentar av Lotta 28 januari 2011 @ 12:40Tror att en mer eller mindre livslång barnlängtan kan fixa till en anknytning som övertrumfar ”den biologiska anknytningen” som ett 15-årigt finnigt par som bakat barn i en Volvo 244 stundom kan misslyckas med att få till.
Världen är full av tigrar som adopterar getter och hundar som diar hamstrar och allt vad det är.
Man skall nog akta sig för att underskatta vad naturen kan koka ihop. Människor är rätt trånga i jämförelse!
Skål!
Kommentar av Roxane 28 januari 2011 @ 13:13… det kan vara jäkligt mycket bättre att ha en pappa som bryr sig och har något att komma med tills man är 12 än att ha någon håglös oengagerad lurk i 50 år!
Hellre ett kärleksfullt homopar än några nollor från Boxholm som balanserar på gränsen att bli av med sina barn på grund av sina begåvningshandikapp.
Hellre en 70-årig pappa eller mamma än en pappa eller mamma som bara kan lära sina barn hur man tar en kölapp på soc!
En demokrati går ju ut på att i en politisk debatt gräla fram en folkvilja som får styra landet. Då hamnar man i vad som kanske inte är perfekt men iaf är rätt förnuftigt och kanske till och med rätt rimligt.
Kommentar av Roxane 28 januari 2011 @ 13:23Hej Roxane 😉
Håller med om din första kommentar. Problemet om man får barn i slutet av sin livslånga barnlängtan är bara att barnet riskerar bli föräldalöst ganska tidigt och några mor och farföräldrar finns nog inte heller. Kanske lite onödigt att medvetet skapa en sådan situation.
Hårda ord i kommentar två 😉
Kommentar av Lotta 28 januari 2011 @ 13:37Ang. (internationella) adoptioner så anser jag det vara helt fel. Jag hörde på P1 om ett mödrahem utanför Bogota i Colombia där unga mammor födde sina barn utanför äktenskap och sen bl.a svenska par hämtade barnen för adoption. Den gråt och förtvivlan som dessa kvinnor förmedlade gav mig nog med argument för att säga NJET! Sanktionerad internationell barnhandel…
Kommentar av Bo 28 januari 2011 @ 13:41Japp L och i detta fall är väl problemet att det långa livet har levts i fördomsfulla samhällen som tror att E J + Gubbe är en sämre förälder än finnig tonåring 1 och 2 ända fram tills typ nu!
Frågar man sitt lilla barn om folk med svart skinn är mindre värda än folk med vitt skinn och om killar som blir kära i killar borde förbjudas att vara tillsammans med den de blivit kär i får man naturens svar på detta. De tittar tillbaka på en som om man vore dum i huvudet och det är ju det man är!
Skål från en styrenstinn hjärna med vit gelcoat!
Kommentar av Roxane 28 januari 2011 @ 13:48Ja, det är hårda bud men jag har ju också rätt att vara trångsynt!
Kommentar av Roxane 28 januari 2011 @ 13:50och om killar som blir kära i killar borde förbjudas…
Om nu barn är lika kunniga i olika frågor som vuxna så tycker du kanske att 4-åringar kan köra bil, ha ansvar för kärnvapen eller vara zoo-föreståndare för ett krokodilterrarium…
Gör du det så OK, annars TYSSSST!
Kommentar av Bo 28 januari 2011 @ 14:24Barn kan i sin självklarhet se kristallklart på saker utan det förvärvade avskräde som vuxna samlar på sig och filtrerar verkligheten igenom. Att de därmed skall köra bil är ett löjligt, löjligt, löjligt motargument mot att barn kan vara klyftiga rätt ofta! För barn är inte färgen på skin eller sexuell läggning något konstigt utan det är föreställningar och dumheter man förvärvar från umgänge med dumhuvuden!
Barn under 6-8 månader anknyter till i stort sett vilken omsorgsperson som helst (ungefär 30 % anknyter inte oavsett vad föräldrarna råkar vara. I adoptioner har barn i 74 % av fallen en trygg anknytning. Det är i linje med biologiska familjer. Adoption av barn under 6 månaders ålder visade sig varken från föräldra- eller barnsidan skilja sig från biologiska familjer. Med ökad ålder vid adoptionen ökar anknytningsproblemen!
Homofamiljer då! Inte heller där visar forskningen på några skillnader i anknytning mot vanliga heterofamiljer där barnen är bakta i ett (enbart i barnalstrande syfte) genomfört samlag mellan bibelläsning och syndabekännelse! Däremot blir de ledsna i tonåren därför att samhället är fullt av homofober som de är rädda för att bli mobbade av. Hela argumentationen blir då en cirkelargumentation. Eftersom samhället innehåller idioter så skall barn inte adopteras av kärleksfulla bögar och flator eftersom de träffar på dessa idioter och blir utsatta för hat!
Den psykiska sårbarhet som utgör argumentet mot homoadoption är mötet med sådana som dig Bo! Ändra på dig själv och problemet är löst!
Kommentar av Roxane 28 januari 2011 @ 16:04
Kommentar av Roxane 28 januari 2011 @ 16:15