Man får inte längre röka på restauranger och severingar. Det är sedan flera år otillåtet att röka i offentliga byggnader. Rent generellt rör vi oss mot ett mer cigarettröksfientligt samhälle. Det är bra. Människor som lider av astma kan nu röra sig i restaurangmiljö på ett annat sätt än tidigare. Ja.. något bättre i alla fall. Nu ligger ju rökmolnen täta utanför krogen istället. Så om de lyckas ta sig in utan att kvävas kan de i alla fall ha lite trevligt.
Fortfarande är det dock helt tillåtet att utsätta sina grannar för den cigarettrök som man inte ens vill ha i sitt eget hem. Det är enligt lag förbjudet att utsätta sina grannar för störning. Det kan vara buller och sådant.. insäkter får man inte ha heller, som käkar upp huset. Jag tvivlar dessutom på att jag skulle få ha en hög stinkande koskit på min balkong om jag ville det… eller äta surstömming varje dag på året ungefär var tjugonde minut på alla dygnets ljusa timmar plus en gång mitt i natten. Man förväntas dock acceptera andras cigarettrök i sitt kök då man står och lagar mat.
På debattsidan i senaste numret av Hyresgästföreningen tidning Hem & Hyra skriver ”Drabbad hyresgäst” om sin granne som ständigt står och röker på sin balkong. Den astmadrabbade dottern påverkas av röken och övriga familjen mår också dåligt. Röken tränger dessutom in i lägenheten genom ventilationsspjällen så röken kommer in även om dörren är stängd. Hyresvärden Övikshem hyresvärden hänvisar till den personliga integreteten. Ja det är sant. Otroligt men sant.
Det är nämligen så att man kränker den personliga integriteten om man inte skulle tillåta hyresgäster röka på sina balkonger och uteplatser. Men vänta nu lite här. Normaltillståndet är att vara ickerökare. Ingen människa nyttjar cigaretter då man föds. Det är inget handikapp att vara rökare. Det är ett personligt val. Så vems integritet är det egentligen som kränks här? Är det inte egentligen den som mår dåligt av röken som blir kränkt i sitt hem? Den som inte har möjlighet att freda sig mot den. Den som inte kan nyttja sin balkong eller uteplats? Är det inte den personen som kränks?
Den som valt att inte röka själv av olika anledningar skall inte heller behöva utsättas för andras cigarettrök. Om man gjort valet att inte utsätta sina barn för cigarettrök skall man då behöva utstå att någon annan systematiskt gör det då? Ja.. för rökning innebär ju vissa hälsorisker, det råder det inga tvivel om. Nyligen redovisades resultat från en stor amerikansk undersökning som påvisat ett samband mellan passiv rökning och missfall. Kvinnor som utsatts för passiv rökning i barndomen löper enligt den undersökningen upp till åttio procent högre risk att drabbas av missfall. För att inte tala om lungcancer och kol…
Det är dags för ett förbud mot rökning på balkonger och uteplatser som ligger i nära anslutning till grannars bostäder. Även detta område måste följa strömmen mot ett ickerökarvänligt samhälle. Om hyresvärdar inte kan hålla så pass tätt mellan avgränsade bostäder så att rök inte tänger in hos andra boende trots stängda dörrar och fönster skall de vara skyldiga att vidtaga åtgärder för att eliminera problemet alternativt tvingas sänka hyran. Utsättande av grannar för passiv rökning skall tveklöst betraktas som en störning i boendet. Alla har att vinna på ett förbud. Ett rökfritt boende är attrakivt för de flesta…
Tack för ordet!
13 kommentarer so far
Lämna en kommentar


Hej Lotta!
Kommentar av godtimes 05 september 2007 @ 23:14Visst har du rätt i det du skriver, det är ett rent elände med cigarettrök. Får jag fråga om ni har bil? Vistas ni ute? Jag hoppas ni inte står med er bil nedanför grannens balkong med motorn på..den sanitära olägenheten är många gånger hälsofarligare än vad en cigarett är. Men det är tydligen helt legalt att stå på tomgång och spy ut sina avgaser. Ändå finns det en lag som förbjuder att man står på tomgång i mer än 1 minut. Jag tycker det är märkligt med denna hysteri över dessa rökare, varför inte samma hysteri över vad alla fortskaffningsmedel spottar ur dig, och de är minst lika allergiframkallande som cigarettrök. Antagligen så kan man ju inte klanka ner på något som man använder sig av själv. Men jag tycker det är ren skit med alla som står och spyr ut sina avgaser under min balkong, det stinker i mitt vardagsrum, och inte nog med det, det låter också för jäkligt. Och då speciellt på nätterna är det besvärligt med störd nattsömn. Ja! Det här är verkligen ett stort hälsoproblem. Så länge grannen står och spyr ut skit under min balkong, utan att ta det minsta hänsyn till mig, så länge tänder jag min cigg på min balkong!
Jag är själv rökare och jag röker inne i min lägenhet. Jag tycker att jag borde ha rätt att göra vad jag vill i MITT hem. Jag e allergisk mot katter, men det finns inget kattförbud i lägenhet.. Katter framkallar astma hos mig.
Kommentar av Marie 05 september 2007 @ 23:28Mina grannar störs heller inte av cigarettröken, och jag låter dem ha sina katter ifred!
Hej!
godtimes: Vi äger faktiskt ingen bil. Dock nyttjar vi bil en del. I samband med detta brukar vi inte stå och gå på tomgång under grannens balkong. Jag håller med dig om att det är skitäckligt. Vi har också grannar som brukar gasa här nedanför oss. Jag tycker dock att det är en viss skillnad här. Visst.. bilar är också störande men det finns ju en viss nytta med dem också. Det där med en minuts tomgångskörning tror jag inte är lag för övrigt utan lokala föreskrifter. Inte helt säker på detta dock.
Marie: Jag tycker absolut att man ska ha rätt att röka inne i sin lägenhet. Om det påverkar grannens boendesituation skall det vara hyresvärdens problem. Det samma borde gälla för katter. Jag tycker att man skall ha rätt att göra vad man vill i sitt hem men man har inte rätt att störa sina grannar och det är här jag tycker att då man bolmar rakt in i sin grannes bostad många gånger varje dag så borde det enligt lag räknas som en störning i boendet. Hur vet du förrästen att du inte stör grannarna? Jag törs inte säga till min granne att jag störs av röken. Jag är rädd att rasera hennes liv för hon gör inte mycket annat än sitter där och röker. Hon och hennes man..
Mitt grundproblem här är ju frågsn om vems normer som skall få råda. Skall vi ha ett rökarsamhälle eller ett ickerökarsamhälle? Majoriteten är ju ändå ickerökare så det rimliga vore ju ett ickerökar samhälle. Nu är det ju tack och lov dit vi är påväg.
Det är en svår avvägning men i detta fall är det solklart. Samma gäller för katter. Speciellt de som går ute och bajsar i alla sandlådor..
Kommentar av Lotta 06 september 2007 @ 06:25https://mittsakalladeliv.wordpress.com/2007/09/06/mer-om-grannar-och-rokning/
Kommentar av Lotta 06 september 2007 @ 11:40Jag håller med dig till fullo!
Själv vädrar jag aldrig i mitt sovrum då grannarna på balkongerna i närheten av sovrummet är kedjerökare.. Har jag nån gång gjort misstaget så har jag äcklig röklukt i sovrummet i flera timmar efteråt.
Utöver att det luktar äckligt så är det gifter jag har valt att avstå från att sätta i mig – så varför ska jag då påtvingas dem i mitt eget hem och sovrum!?
Tack för ditt blogginlägg, skönt att se att vi är fler som lider av grannarnas giftmoln!
Kommentar av catharina 06 september 2007 @ 16:31Tack catharina!
Det ju just det jag menar. Att man inte skall behöva påtvingas något som man inte valt och som dessutom är skadligt.
Jag är ju inte alls ute efter någon hetsjakt på rökare men jag tycker att det är de som skall anpassa sig till ickerökarna. Inte tvärt om.
Marie förrästen! Är det inte jättefarligt att röka om man har astma?
Kommentar av Lotta 06 september 2007 @ 22:01Gissa vad jag har för trevliga saker med 4 ben i min trädgård? Det är jättekul att ha planterat på våren med småplantor eller frön, och så är det helt ommöblerat i mina rabatter sen, och så luktar det så gott när man får ”restprodukter” på fingrarna när man skall försöka reda upp efteråt bland växterna… Ibland har vi hittat dem inne också, en gång satt den uppe på vår fågelbur.Blev jag arg? Nej, rasande! När vi hade hund var det inget problem, men nu försöker vi lösa det med hjälp av lånehund tidvis, samt värsta strålen på vattenslang, och en rejäl blomspruta. Vågar inte heller säga till grannen,( man blir väl lynchad)Undrar vad grannarna hade sagt om min f.d hund gått in till dem?
Kommentar av Eva 20 september 2007 @ 16:00Tjena Eva!
Kommentar av Lotta 20 september 2007 @ 16:51Usch vad jobbigt. Jag tycker väl att det finns plats för oss alla i ´vår herres hage´ men jag avskyr verkligen då fyrbeningarna gör sina behov på fel ställe. Mina föräldrar har en som pissat ner hela deras garage och altan. Han har sitt revir där typ. I julas då mamma bakat pepparkakor ställde hon ut bakplåtarna på altanen… gissa hur trevligt det var sedan…
Jag har haft migrän sedan barn och varje gång jag får i mig cigarettrök följer en migrän i fyra timmar.
Det som är så sorgligt är att inga rökare förstår hur många det är som lider av migrän pga deras frihet.
För att få rökare att förstå kan lukten jämföras med att sniffa ammoniak. En skarp stickande känsla som resulterar i sprängande huvudvärk.
Jag önskar att fler förstod, om det ska vara en mänsklig rättighet att får röka, borde det inte vara en mänsklig rättighet att få gå ut på balkongen, gå på restaurang eller puben, utan att få lida av 4 timmars migrän bakfylla?
Snälla rökare, sätt er in i andras situation, det handlar inte bara om dig när du röker!
Kommentar av Nicklas 20 september 2009 @ 20:50Jag håller med helt. Det behövs ett förbud mot rökning på balkonger, eller ett beslut om att alla nybyggda lägenheter (eller iaf 80%) av dem skall vara helt rökfria. Majoriteten av svenska folket vill ju tydligen inte heller ha rökning i lägenhet, det måste vara möjligt att välja bort.
Kommentar av Erik 11 juni 2010 @ 12:40Jag har en granne som jag bett att inte röka på altanen så att all rök kommer in till mig. Hon har fönster mot gatan där inga grannar finns där hon kunde röka istället. Men hon tycker att jag kan hålla mina fönster stängda för hon tänker i alla fall fortsätta sin rökning.är det verkligen rätt? skall jag acceptera att jag får in rök i mitt eget hem när jag själv inte står ut med cigarettrök?
Kommentar av Anonym 09 augusti 2010 @ 23:17Jag säger då det, nackskott på rökare!
Kommentar av ARG! 13 februari 2011 @ 01:26Nackskott vet jag inte men..
Kommentar av Lotta 13 februari 2011 @ 10:53